Till startsidan

Creativity is putting two and two together to make five.
- Arthur Koestler
Faq | Om webbplatsen | Webbkarta | Kontakt | Allmänna villkor | Privacy Policy |
  • Startsida
  • Mässmonter/Bilder
  • Monterdesign
  • Mobil monter/Idébilder
  • Inredningsuppdrag
  • Displaysystem/produkter
  • Portabla diskar/bord
  • Utomhussystem
  • Broschyrställ
  • Mattor
  • Grafisk manual
  • Nöjda kunder
  • Mässor/Fakta och trender
    • Trendlistan för mässor och möten
    • Effekter av ett mässdeltagande
  • Aktuellt
  • Kontakt
  • Allmänna villkor

Expoplus AB katalog

Beställ vår katalog
Beställ vår katalog redan idag
Till beställningen

Aktuellt

Årets julgåva ger vi till Project Education som arbetar för att lyfta barnen och kvinnorna i kåkstäder i Sydafrika ur sin djupa misär
Läs mer
Fackförbundet Vision väljer nu Expoplus som leverantör av sitt nya mässmaterial och mobila utställningar
Läs mer
I tyngsta klassen blev vi 2017 åter igen nominerade till bästa monter av Expoförbundets medlemmar
Läs mer
Philips eleganta monter på Swedental 2017 präglades i år av guld och blått
Läs mer
På Starta Eget Mässan 2017 kom totalt 20000 besökare till montern Verksamt.se
Läs mer
Den 1 mars flyttar vi kontoret från Bromma till Folkungagatan 122
Läs mer
Vi bygger monter åt Skagerak på Möbelmässan 2016
Läs mer
Nominerade till årets bästa monter
Läs mer
Actavis väljer Expoplus som monterleverantör
Läs mer
Nu lanserar vi Philips lila tandborste
Läs mer
Trafikverket är nu vår kund
Läs mer
Expoplus vinner statlig upphandling
Läs mer
Visit Åland har valt oss som leverantör av sin nya mobila mässmonter
Läs mer
Expoplus bygger Philips härligt rosa koncept på Swedental 2014
Läs mer
Vår monteridé för Verksamt.se
Läs mer
Trygg-Hansas nya monterlösning gjorde succé på Underbara Barn och Lastbilsmässan
Läs mer
Multicom och Safetel deltog båda på Skydd 2014
Läs mer
TR Fastenings har förnyat sina bilder på sin mobila pop-uplösning
Läs mer
Ecuadors handelskontor har köpt en mobil pop-up lösning
Läs mer
Yrkesplugget i Uppsala har till Gymnasiedagen 2014 köpt 3 pop-uper
Läs mer
Fylgias advokatkontor har köpt pop-uper
Läs mer
Läs om oss i Projektnytt
Läs om oss i branschtidningen, www.eventexpo.se

Läs eller ladda ner

Medlemmar i

Länk till Sveriges EXPOförbund

Adress

Expoplus AB
Sickla Kanalgata 46
120 68 Stockholm
Telefon 08-756 82 20
Mobil 070-527 64 97
E-post vivianne@expoplus.se

Trendlistan för mässor och möten

1. Det personliga mötet allt viktigare.

De är överallt. Företagen som vill träffa dig. Ditt elbolag bjuder in på kvällsmöte, en teleoperatör vill träffa dig på deras event och en kontorsmaterialförsäljare försöker boka i ett halvtimmesmöte med dig. Både som privatperson och i yrket är du en eftertraktad mötespartner. Varför ser det ut så här? En förklaring är just att företagen märker att det personliga mötet är oslagbart för att verkligen nå fram med sina budskap. Överflödet av information har gjort det allt svårare att nå målgrupperna, men det personliga mötet har visat sig vara ett effektivt sätt att krossa deras ”budskapssköldar”.

2. Möten för företags överlevnad.

Genom det personliga mötet skapar företag relationer och lojala kunder. Det finns en uppsjö av producenter i världen och dessutom god tillgång på information. Du som kund har makten att välja och vraka i utbudet. Lite tufft kan man säga att det inte finns några dåliga produkter längre, inte heller några unika produkter. Därför väljer du att göra affärer med personer du tycker om och litar på (vi går från business-to-business till person-to-person). En grundsten för företagen för att skapa dessa relationer är det personliga mötet.

3. Gränsen mellan besökare och utställare kommer att suddas ut.

Det är mötet, inte själva ”utställandet” som blir allt viktigare på mässorna. Då suddas gränserna mellan besökare och utställare ut. Både besökare och utställare har något de vill köpa och något de vill sälja och mässan blir den plats där de kan mötas och göra affärer.

4. Större satsningar på monterpersonalen (mjukvaran)

Hårdvaran på mässan, t ex montern, har alltid varit viktig för utställarna och är det fortfarande än i dag. Men tidigare skulle montern fungera som en utställningsplats för att presentera företaget, produkten eller tjänsten. I dag går man mer och mer emot att använda montern som en miljö där lyckade möten ska ske. Det är mjukvaran, dvs monterpersonalen, inte montern, som ska göra det stora jobbet. Därför ser vi ökade satsningar på att förbereda, utbilda och motivera monterpersonalen inför mässdeltagandet.

5. Mötesplatsen blir större än själva mässan.

Mässan genererar fler möten än de som sker på mässan. När så många personer i samma bransch har samlats på samma plats på samma gång uppstår andra evenemang utanför själva mässan. Det höjer helhetsupplevelsen för mässdeltagarna och ses inte som konkurrerande verksamhet utan snarare som komplement till mässarrangemanget. Ett exempel är den danska mässarrangören Bella Center som under Copenhagen International Furniture Fair samarbetar med bland annat Wonderful Copenhagen, för att anordna en designfestival i Köpenhamn. Satsningar på boende och restauranger blir också allt vanligare hos mässarrangörerna. Det ser vi bland annat i de hotell som just nu byggs i anslutning till mässanläggningarna. Exempel är Svenska Mässans Gothia Towers med planer för ytterligare ett hotelltorn och Stockholmsmässans 18-våningarshotell som invigs i maj 2006.

6. Utställarna vill kunna mäta resultaten.

De företag som ställer ut på mässa blir allt mer målinriktade. Målsättning och lönsamhet (på lång eller kort sikt) blir centralt i planeringen av mässdeltagandet. Fler och fler utställare efterfrågar metoder och modeller för att utvärdera sitt mässdeltagande och se resultatet av mässinvesteringen.

7. Högre kvalitet på mässbesökarna.

Det blir allt tydligare – dagens mässbesökare…
är mer målinriktade och har fler förbokade möten.
är i högre grad beslutsfattare.
Nu börjar vi se det som mässarrangörerna pratat om länge: kvaliteten på besökarna blir allt högre. De som besöker en mässa har ofta en agenda och vet vad de vill få ut av besöket. Utställarna får därmed allt större möjligheter att träffa rätt personer på mässan, förutsatt att de är aktiva före mässan med inbjudningar och förbokade möten.

8. Fortsatt stort intresse för publikmässorna

Sedan tre-fyra år tillbaka har intresset för publikmässor blivit allt starkare. Hem- och inredningsmässor har ökat mest, men även båtmässorna och andra publikmässor har haft stora framgångar de senaste åren.

9. De ledande mässorna blir allt starkare

Trenden håller i sig – de ledande nummer 1-mässorna blir allt starkare. Det är de mellanstora mässorna som har det tuffast, medan de små mer nischade mässorna ser ut att klara sig bra. Styrkan hos de ledanden mässorna ligger bland annat i att de företag som väljer att fokusera sina mäss-satsningar oftast väljer de största mässorna. För att överleva gäller det att de ledande mässorna kontinuerligt förbättrar och utvecklar koncepten och stärker det egna varumärket.

10. Den ena mässan är inte den andra lik

Mässor tar sig alltmer olika uttryck, både vad gäller utseende och funktion. Allt beror på vilken bransch och vilka intressen som mässan företräder. En mässa kan exempelvis fokusera helt på utbildningsdelen och själva montrarna fungerar som komplement till seminarieprogrammet. På en annan mässa är montrarna och mötena som sker på mässgolvet det centrala. Det finns helt enkelt inte något standardkoncept för en mässa längre.

Källa: Fairlink.se 2009

Skriv ut   Upp

Faq | Om webbplatsen | Webbkarta | Kontakt | Privacy Policy

Validerad XHTML kod | Validerad CSS kod | Tillgänglighet för funktionshindrade enligt W3C-WAI Web Content Accessibility Guidelines 1.0 | Copyright © 2007 Expoplus AB