Allmänna villkor
Allmänna villkor
- Offert är bindande om beställning kommit offertgivaren tillhanda inom 30 dagar från offertdatum såvida ej annat angivits i offerten och med reservation för mellanförsäljning. Offert är odelbar. Beställning som innehåller tillägg, inskränkningar eller förbehåll betraktas som avslag i förening med nytt anbud.
- Endast skriftlig offert/ordererkännande gäller. Eventuella tillägg utföres på löpande räkning eller mot delofferter.
- Om ej annat angivits i offert eller ordererkännande gäller alla priser fritt säljaren/uppdragstagarens ateljé eller lager exkl. mervärdeskatt, övriga skatter, eller allmänna avgifter. Nya eller förhöjda tullar, avgifter, skatter, försäkringspremier, frakt- och transportkostnader, tåg-, flyg- eller andra resekostnader eller av uppdragstagaren opåverkbara prishöjningar på material, eventuella merkostnader orsakade av mässans in- och utflyttningstider eller andra, av mässan eller annan än uppdragstagaren, orsakade förseningar eller hinder betalas av beställaren. Uppdragstagaren förbehåller sig rätten att under arbetets gång debitera á conto enligt offert.
- Leverans sker i enlighet med i offert/ordererkännande angiven tidsplan eller leveransdatum. Förskjutningar i överenskommen tidsplan kan komma att generera expresstillägg. Som tillkommande kostnader skall alltid ses kostnader direkt från mässarrangören. Exempel på sådana kostnader är inkörning på mässområdet, truckkostnader för hantering av gods, lagring av tom gods, utkörning från mässområdet, elinstallationer, elförbrukning, dataanslutningar, vatten och avloppsanslutningar, tryckluftsanslutningar, telefonanslutningar, telefon och datamarkeringar, sprinklersystem, städning, blommor, utställarförsäkring samt eventuella kostnader beroende på monterns konstruktion och höjd. I det fall hela eller delar av dessa kostnader ingår i offerten skall detta anges tydligt.
- Expoplus AB innehar sedvanlig företagsförsäkring. .
- För uthyrt material ansvarar uppdragsgivaren från och med det hyresartiklarna levererats till angiven plats till och med den tidpunkt vid vilken de avhämtats av uthyraren. All åverkan på hyrmaterialet debiteras som tillkommande kostnad inom 4 veckor efter avslutat projekt. Hyrmaterial som förkommer under hyrestiden skall ersättas av uppdragsgivaren .
- Betalning sker i enlighet med villkoren i offert/ordererkännande. I händelse av dröjsmål med betalningen utgår dröjsmålsränta från fakturans förfallodag med en räntesats som vid varje tid överstiger gällande diskonto med åtta procentenheter tills betalning sker. Säljaren/uppdragstagaren förbehåller sig äganderätten till allt material till dess detsamma blivit tillfullobetalt. Accept eller annan förbindelse anses ej som betalning, förrän den är helt inlöst.
- Reklamation måste skriftligen delges säljaren senast inom 8 dagar efter mottagandet av varorna. Transportskador skall i transportörens närvaro fastställas och därefter meddelas säljaren skriftligt. Det åligger säljaren som ej har ansvar för skada efter utlastning från dennes lager att snarast på begäran av beställaren ombesörja ersättningsleverans på samma pris- och övriga villkor. Säljaren svarar ej för indirekt skada. Skadestånd må ej överstiga varuvärde och kan aldrig fullgöras genom ersättningsleverans från säljarens sida. I det fall det gäller ett event eller en mässa skall reklamationen delges säljaren vid ”överlämning” av leveransen – innan mässans/eventets start. Reklamationen bekräftas skriftligen av köparen så fort det är praktiskt möjligt.
- Uppdragstagaren kan inte göras ansvarig för förlust som kan uppstå vid försening på grund av omständigheter utanför säljarens kontroll såsom naturkatastrofer, eldsvåda, krig, mobilisering eller oförutsedda militärinkallelser eller militärinkallelse av motsvarande omfattning, rekvisition, beslag, uppror eller upplopp, valutarestriktioner, knapphet på transportmedel, allmän varuknapphet, inskränkningar i fråga om drivkraft, arbetskonflikt, pandemier eller liknande händelser samt fel eller försening av leveranser från underleverantör.
- I det fall en mässarrangör ställer in en mässa, oavsett orsak, ska uppdragsgivaren ersätta uppdragstagaren för samtliga upparbetade kostnader.
- Tvist på grund av tolkning och/eller tillämpning av detta avtal eller annan tvist mellan parterna med anledning av försäljningen/uppdraget skall avgöras enligt svensk lag efter säljarens val, av svensk allmän domstol eller genom skiljedom enligt lag.