Effekter av ett mässdeltagande
Ett av de projekt som intresseorganisationen Fairlink driver är en undersökningsserie- Effekter av mässdeltagande. Syftet med den är att följa ett antal utställare under ett halvårs tid efter en mässa för att se om det faktiska resultatet motsvarar de förväntningar som fanns efter mässan.
De utställare som har deltagit i undersökningen har fått en internetenkät skickad till sig vid tre olika tillfällen efter ett mässdeltagande. Totalt har 612 intervjuer med 286 olika utställare genomförts.
Självklart att ställa ut
76 % av de intervjuade företagen svarade Ja eller Ja, absolut på frågan om det var ett självklart val att ställa ut. Ett resutat som bekräftar mässornas starka ställning.
40 % anser att det går att mäta effekterna av ett mässdeltagande, 39 % svarade att det varierar medan 19 % svarade att det inte går ( 2 % svarade vet ej).
Ett högt ROI
Att ett mässdeltagande ofta ger ett högt ROI ( Return On Investment) bekräftar de resultat som framkommit i de tidigare effektundersökningarna, eller som en utställare uttryckte det:
- Att stå på mässan gör att man får trovärdighet i många kunders ögon. Plötsligt finns man. Det spelar ingen roll vilka andra meriter man har.
De företag som deltog i undersökningen tecknade order för i genomsnitt ca. 1 miljon kronor under den mässa som de deltagit i. Efter 3 månader hade summan stigit till 1.4 miljoner kronor, och enligt utställarnas egna bedömningar skulle den komma att stiga till ca. 2 mkr, tolv månader efter mässdeltagandet.
Order för 2 mkr innebär en försäljning 10 gånger högre än vad mässdeltagandet hade kostat för de företag som deltog i undersökningen. 74 % av utställarna bekräftar också att man anser att det var värt insatsen att ställa ut, medan 9 % var mer tveksamma.
Källa: Screen&Marknaden 1-2009